Zie je de systeemverandering?

De nieuwste coronamaatregel: trendwatchers en innovators moeten niet alleen een mondkapje dragen maar worden tevens geblinddoekt. De crisismanagers hebben het voor het zeggen. En dat terwijl er zich momenteel een heuse systeemverandering aandient.

‘Eerst het huis weer op orde’ hoor je overal nerveus roepen. Steunpakketten, overlevingsscenario’s, herstructureringen. De oude lineaire economische principes worden maar weer eens opgepoetst. Als een Pavlov-reactie: zoeken naar de (schijn)zekerheid in tijden van omzetdaling en klantverlies. Maar voordat je het weet raak je definitief de aansluiting kwijt door die snel roestende en vastlopende businessmodellen. Dat komt omdat de principes en waarden erachter niet meer kloppen. Eigenlijk staan ze al een tijdje ter discussie, maar nu komen de niet-sustainable industrieën behoorlijk bloot te liggen, zoals de luchtvaart en de kledingindustrie. Systemen en verdienprincipes gaan namelijk de maatschappelijke trends volgen in plaats van andersom.

En als je ondanks corona toch je blinddoek durft af te doen, dan moet je wel even knipperen tegen het felle, groene licht. Want je ziet ineens Zalando en Hilfiger handelen in tweedehandskleding. Of Airbus die warempel vliegtuigen op waterstof blijkt te kunnen maken.