SUV? Beetje SUF....

Kennisvraagje: waardoor neemt de CO2-uitstoot het meest toe? 

Goed om te weten, want dit is ook ‘low hanging fruit’ om snel klimaatresultaten te boeken als je die gericht aanpakt.


Dan zou je zeggen: ‘dat zijn de grote industriële productiebedrijven natuurlijk’. Nee. ‘Dan zijn het de vliegtuigen’. Nee, ook niet. Je moet dichterbij bij jezelf kijken. ‘O, zijn het dan onze gasgestookte cv-ketels?’ Nee, ook niet.

Volgens het International Energy Agency (IEA) zijn het, behalve de kolencentrales in China en India, onze eigen SUV’s. Jawel. Los van dat met elke aankoop van zo’n steeds zwaarder wordende tank-met-hoge-zit iemand een gevoel van onveiligheid dumpt bij de ander, veroorzaakt het ook zo’n 20 tot 40% meer CO2-uitstoot dan een gewone personenauto.

En toch worden ze almaar populairder. In 2010 waren er wereldwijd nog 30 miljoen, nu 200 miljoen! 

We leggen dit grootste klimaatprobleem van de laatste 10 jaar nu vooral bij de autofabrikant, met hoge boetes op te hoge CO2-uitstoot. Maar dat helpt niet, want de CO2-uitstoot per kilometer stijgt maar door.

Tja, véél méér SUV’s kopen doen we toch echt zelf zou je zeggen…… Gebrek aan kennis? Of toch een inmiddels massief heilig huisje?

Het probleem aanpakken is in ieder geval dichter bij huis dan je denkt: voor de deur. Goed om te weten toch? #duurzamedonderdag #co2