Employee Climate Benefits

Maar 17% van de commerciële bedrijven heeft een MVO-beleid. Dat vind ik best weinig in deze tijden waarin de klimaatdiscussie hoog op de politieke agenda staat.

Ik kom zelf uit de wereld van de corporates, een wereld waar het fenomeen van duurzaam ondernemen nog niet zo in de haarvaten van de ondernemingen zit.  Omzet, winst, aandeelhoudswaarde en push-marketing zitten doorgaans steviger in het zadel. Als er al een MVO-streven is dan is dat bij bedrijven met enige omvang uitbesteed aan een MVO-functionaris, die met een mooi sociaal project, trots gepubliceerd op de bedrijfswebsite, en een MVO-jaarverslag vaak al z’n handen vol heeft. En dus niet de power en het budget krijgt om écht door te pakken in de eigen organisatie (de goede uitzonderingen daargelaten). De gemiddelde medewerker kent het MVO-beleid van zijn werkgever maar matig en participeert er niet in.

Dat intrigeert mij wel, want volgens mij liggen hier ongebruikte mooie mogelijkheden. Stel dat je al je werknemers zou kunnen betrekken bij je sociale doelen en maatschappelijke waarden als bedrijf, en ze stimuleert tot duurzaam denken én doen, bijvoorbeeld met innovatieve arbeidsvoorwaarden. Dan heb je als grote werkgever meteen enorme positieve impact. Op je klanten en leveranciers. Op je hele keten en ecosysteem. Op je aantrekkingskracht op sollicitanten. Op het sociale netwerk van die werknemers. Op meer duurzame consumptie.

Roetz gerecycelde E-bike met Iphone-app

Een mooie naam hiervoor: Employee Climate Benefits. Dus in plaats van een traditionele auto van de zaak die niet zo goed is voor het milieu faciliteer je je medewerkers in duurzaam denken en doen. Met klimaatvriendelijke arbeidsvoorwaarden die zowel qua impact als qua inkomen aantikken.

Bijvoorbeeld met deze gerecycelde electrische Roetz-bike met Iphone-app. Gemonteerd door werkelozen die worden opgeleid tot fietsenmaker.  Als werkgever kun je hier veel invloed en impact mee hebben als je zoiets in de schijnwerpers zet. Zeker als je het verhaal erachter vertelt. Het zet mensen aan tot nadenken. Je gaat eigenlijk meewerken aan een grote gedragsverandering.  Het is een wat andere gedachte; innovatie en duurzaamheid liggen dan ook dicht bij elkaar.  

Alje Kuiper