Employee Advocacy en Impact

 

Employee Advocacy is 'hot' in de e-commerce wereld. Want leuke en impact-volle verhalen van medewerkers over hun bedrijf op social media blijken een boost te geven aan het imago van een bedrijf. 

Letterlijk vertaald betekent Employee Advocacy: pleitbezorging door werknemers. Dus dat je eigen medewerkers je bedrijf uit zichzelf promoten, liefst op social media. Uit onderzoek blijkt dat positieve verhalen van werknemers over hun bedrijf veel commerciële impact hebben.

Maar liefst 52% van de consumenten vertrouwt een 'gemiddelde' werknemer van een bedrijf meer dan de CEO. En nog beter: de bedrijfsverhalen die actief worden gedeeld door werknemers scoren 8x beter dan de reguliere boodschappen op branded channels.  Een goede employee advocacy kan daardoor ook heel veel bijdragen aan bijvoorbeeld de wervingskracht van je bedrijf in een schaarse arbeidsmarkt.   

Wat zijn dan de verhalen die een werknemer graag kwijt wil aan peers over het bedrijf waar hij of zij werkt? Dat kan gaan over een goed bedrijfsrestaurant of een werkplek. Maar het is natuurlijk nog veel sterker als het aansluit bij de (privé-) leefwereld van die werknemer.  Maar wat is dat precies? Er is al veel onderzoek gedaan naar wat de millennials zoal boeit in hun leef- en werkomgeving. En dat is weer compleet anders dan wat de babyboomers belangrijk vinden. Goed om te weten, want in 2025 zullen de millennials ongeveer 75% van de werkplekken bezetten.  

Wat blijkt? Liefst tweederde van de millennials zou bereid zijn voor minder salaris te werken bij een sociaal verantwoord bedrijf. Zo belangrijk vinden ze dat. En nog meer feitjes:

  • 76 procent van de millennials orienteert zich op de maatschappelijke en millieu doelen van een werkgever, voordat ze solliciteren.
  • 64 procent van de millennials nemen de baan niet aan als hun toekomstige werkgever geen stevig corporate responsibility programma heeft (CSR noemen ze dat ook wel).

Het loont dus voor een werkgever om een ambitieuze maatschappelijke verantwoordelijkheid te formuleren en dit actief te promoten, buiten én binnen het bedrijf. Het zal direct een positieve invloed hebben op de employee advocacy. En....je mag verwachten dat de millennial-medewerker zeker ook actief aan een CSR-programma gaat bijdragen, waardoor de sociale impact van jouw bedrijf ook daadwerkelijk zal toenemen. 

 

Klik hier voor meer informatie over onze Social Impact Programma's