Vervoer en mobiliteit

 

In veel dienstverlenende organisaties, zoals adviesbureaus, uitzendbureaus en logistieke dienstverleners is mobiliteit verantwoordelijk voor het overgrote deel van de CO2-uitstoot van de onderneming. De boosdoeners zijn vaak de leaseauto’s of bedrijfsauto’s op fossiele brandstoffen. In dit blog de ‘basics’ die je moet kennen rond dit onderwerp als werkgever om een modern mobiliteitsplan te kunnen maken.

 

Doorgaans biedt de werkgever al wel andere mobiliteitsoplossingen aan, maar de leaseauto blijft toch altijd nog sterk favoriet bij de werknemer, ook bij het woon- werkverkeer.

 

Uit de bovenstaande grafiek van het CBS over 2019 blijkt de absolute voorkeur voor het reizen per auto naar het werk. De grafiek voor 2020 is nog niet beschikbaar, maar zal waarschijnlijk nog meer accent leggen op het vervoer per auto, in verband met corona en het ‘stilleggen’ van het OV.

 

Het corona-effect

 

Nu personeel anders gaat en wil werken, ook vanwege het corona-effect, is dit een unieke kans voor een werkgever om deze reispatronen ter discussie te stellen. Ook gelden tegenwoordig nieuwe accountingregels waardoor leaseauto’s als langlopende schuld op de balans komen te staan. Aanleidingen genoeg dus om het vervoersbeleid eens grondig ter hand te nemen.

 

De omstandigheden helpen daarin zeker mee. Niemand had het voor mogelijk gehouden dat Nederland te maken zou krijgen met lockdowns, mondkapjes en verbod om op het werk te verschijnen. Medewerkers zijn hierdoor anders tegen het werk aan gaan kijken:

 

  • Het werk kan flexibeler en veel meer digitaal
  • Contact met klanten kan ook anders georganiseerd worden, met minder fysieke aanwezigheid
  • De work/life balance krijgt meer aandacht

 

 

 

Fietsvoorbeelden met durf

Een mooi voorbeeld van een gedurfd andere koers is de politie. Zij durfden om een fietststrategie uit te denken en daarmee voldoende budget voor fietsstimulering vrij te maken. Zij hadden als doel gesteld dat 25% van de medewerkers naar het werk fietst eind 2021 (was 19% in 2019), wat oploopt tot 37% in 2030.  Ook wilden zijn een keurmerk halen als Fietsvriendelijk Bedrijf. Inmiddels zijn ze behoorlijk op streek. Hun ervaring is dat als het zoals hier gaat over een gedragsverandering, dan vergt dat tijd en aandacht. Maak een strategisch fietsbeleid, investeer in goede faciliteiten en zorg voor een stimulerend activatieprogramma met een online platform, beloningen en fietsambassadeurs.

Een ander voorbeeld is een experiment van netwerkbedrijf Enexis met een paar autoloze dagen (al vóór corona!) . Voor medewerkers en organisatie in zijn geheel een goede manier om te ervaren hoe het is om duurzaam te reizen en vaste gewoontes te doorbreken. Met ook een bedrijfsbrede argumentatie waarom en met welk doel deze autoloze dagen werden ingevoerd. De resultaten waren boven verwachting: een groot gedeelte (40%) van de medewerkers werkte thuis, ongeveer 20% reisde met het OV en 15% besloot om de fiets te pakken. Uiteraard werd het digitaal werken enorm gefaciliteerd op deze dagen. De CO2-besparing op zo’n autoloze dag bleek 113.000kg, ongeveer 70% ten opzichte van een gewone werkdag.

 

De Fietserbond heeft veel informatie over fietsvriendelijke projecten bij bedrijven. 

Want steeds meer bedrijven stimuleren het fietsen naar het werk. Het netwerk van bedrijven dat zich hiervoor bij Fietsvriendelijk bedrijf aansluit groeit snel. De Fietsersbond houdt een lijst bij met bedrijven die mee doen, de aankondiging van een certificering en natuurlijk de certificering zelf.

Met de fiets naar het werk zorgt ervoor dat je werknemers vitaler en duurzamer naar het werk gaan. Met de nieuwe fietsregeling levert dat ook nog eens een fikse besparing op als je werknemer een fiets-van-de-zaak aanschaft met maar 7% bijtelling en een fiscaal voordeel van meer dan 40%.

 

Mobiliteitstoepassingen: meten is weten

Veel werkgevers willen aan de slag met hun mobiliteit en mobiliteitsbeleid, en zoeken nog waar te beginnen. Vaak ‘knelt’ er iets: de parkeerplaats staat overvol, reiskosten zijn te hoog of er ligt een ambitieuze duurzaamheidsambitie. In alle gevallen is het handig om te beginnen met een goede mobiliteitsscan. Er zijn veel commerciële partijen die zo’n scan aanbieden, die verbonden is met  hun mobiliteitsadvies of mobiliteitsproject.
Zo’n mobiliteitsscan verschaft waardevolle inzichten in het woon-werkverkeer van je medewerkers, waarmee je verder aan de slag kunt bij het maken van nieuw mobiliteitsbeleid, het besparen van kosten of het terugdringen van CO2-uitstoot.

Vaak kun je na zo’n scan objectief en overzichtelijk in kaart brengen wat het effect en de besparingen kunnen zijn bij specifieke werkgeversmaatregelen in termen van bijvoorbeeld reiskosten, reistijd, CO2-uitstoot, faciliteiten en zelfs vitaliteit. 

In de meeste regio’s werken ook de gemeenten samen met het Rijk aan het verbeteren van het mobiliteitsbeleid bij bedrijven in hun gebied. bijvoorbeeld www.goedopweg.nl . Dit is een samenwerkingsverband tussen de provincie Utrecht, de gemeenten Utrecht en Amersfoort, Rijkswaterstaat en het Ministerie van I&W  met als doelstelling de bereikbaarheid en leefbaarheid van de regio Utrecht te verbeteren. Zij bieden een eigen mobiliteitsscan aan voor bedrijven met passende maatregelen die werkgevers direct in hun organisatie kunnen toepassen.

Ook andere meer algemene duurzaamheidsinstrumenten, zoals de Milieubarometer, hebben in het kader van het terugbrengen van de CO2-uitstoot aandacht voor mobiliteit en het in kaart brengen van alternatieve mogelijkheden. 

Elektrificering zet door

Als je aan Nederlanders vraag wat zij in de toekomst van mobiliteit verwachten, dan staat elektrisch rijden met stip op nummer één. Dat is logisch: het Klimaatakkoord is behoorlijk dwingend én er zijn verschillende subsidies en fiscale voordelen beschikbaar (MIA, BPM-korting en bijtellingskorting). Ook worden milieuzones in de steden steeds meer uitgebreid. De ontwikkeling van al die technologieën gaat razendsnel. Volgens KPMG wordt Nederland gezien als een leidend land met een goed onderhouden weggennet en uitstekende laadinfrastructuur. In dat verlengde ligt dan ook het autonoom rijden, hoewel daarvoor nog wel wat hobbels genomen moeten worden.

De overheid maakt het makkelijker om elektrische bedrijfswagens aan te schaffen voor ondernemers.  Er is een subsidieregeling voor emissie loze bedrijfsauto’s (SEBA); wel handig, nu de verwachting is dat 30 Nederlandse binnensteden een zero emissiezone krijgen. Voorwaarde is dat je een volledig elektrisch voertuig koopt en niet binnen 3 jaar doorverkoopt. Ook de actieradius moet minstens 100 kilometer zijn. De subsidieregeling loopt tot 31 december 2025.

Ook de populariteit van de elektrische fiets lijkt niet meer te stoppen. Het is niet alleen een fijne vervanger voor de gewone fiets, maar ook een prima alternatief voor bijvoorbeeld een auto. Uit onderzoek blijkt dat de e-bike mensen stimuleert om meer met de fiets naar het werk te gaan. Gemiddeld leggen mensen met een e-bike 5,9 kilometer af tov 3,6 kilometer voor mensen met een gewone fiets.  Ook hier zijn fiscale voordelen voor de werknemer aan verbonden.

Verder investeert het Rijk vele miljoenen in de komst van de elektrische vrachtwagen. Daarnaast komt er veel geld beschikbaar voor productie van Europese accupakketten en worden er nog meer laadpalen geplaatst de komende jaren.

Tja, en als je dan wat vrije tijd hebt en een eindje wil gaan varen, dan is het natuurlijk mooi als dat ook duurzaam gebeurt. Daarom hier als uitsmijter van dit blog nog een stille tip voor jouw elektrische mobiliteit in de natuur.

Is jouw mobiliteitsplan al duurzaam?

In dit blog heb je kennisgemaakt met de verschillende mogelijkheden om vervoer en mobiliteit in jouw bedrijf te verduurzamen. Vraag je je af of welke mobiliteitstoepassing het meeste voordeel voor jouw bedrijf oplevert? Vraag advies over hoe je je mobiliteit het beste kunt organiseren en of het wellicht mogelijk is om echt nieuwe vormen van vervoer toe te gaan passen. Plan hiervoor een kennismakingsgesprek met een mobiliteitsexpert of vervoersdeskundige, dat levert altijd wat op!

Over de schrijver Alje Kuiper

Alje Kuiper wil een objectieve en inspirerende gesprekspartner zijn voor ondernemers die willen versnellen in duurzaamheid, op welk vlak dan ook. Hij ziet het als een systeemverandering, waarbij bedrijven succesvol zijn die hierin actief handelen, dus slimme keuzes maken en klimaatvriendelijk innoveren.

Deze doorpakkers met visie helpt hij via de Multimissie® om met een eerlijk verhaal hun onderneming toekomstproof te maken en dus onderscheidend te zijn van de concurrent.

Alje werkt samen met allerlei duurzame experts in de diverse vakgebieden om te bekijken welke duurzame aanpak het beste past bij jouw bedrijf. Lekker breed en praktisch komen we samen tot mooie resultaten!

Foto van Alje Kuiper

Kom in contact met de expert

Contact met expert