Dealen met de Green Deal

Wanneer, reclamebureaus?

Alje Kuiper, februari 2023

De SUV: de op een na grootste bron van toegenomen CO2-uitstoot ter wereld

Reclamebureaus

Deze vraag wordt te weinig gesteld: welke rol spelen reclamebureaus eigenlijk bij het in stand houden van onze vervuilende lineaire economie? Hoelang duurde het voordat de Marlboro cowboy op het pakje sigaretten werd vervangen door een zwarte long met de waarschuwing: ‘Roken is dodelijk’?

Reclamebureaus gaan er prat op altijd voorop te lopen, ze initiëren en omarmen als geen ander de nieuwe trends en modegrillen. Maar duurzaamheid lijkt voor deze bureaus een moeilijk te verteren transformatie. Ja, niet als ze een opdracht krijgen van een klimaatinitiatiefnemer of van één van de vele groene start-ups.  Maar als de geldspuwers van de grote greenwashers aan worden gezet, dan blijkt de ethiek en trendgevoeligheid van de gevestigde reclamebureaus ineens niet meer zo robuust. Zo lang de groot-industriëlen nog niet de switch hebben gemaakt naar circulariteit, zullen de reclamebureaus hun vieze businessmodellen blijven verkopen, is mijn stelling. Zij verheffen het tot kunst om de niets vermoedende consument te verleiden tot milieuonvriendelijk gedrag; iedere trendgevoelige automobilist koopt daardoor tegenwoordig een emissierijke SUV, terwijl we juist een forse CO2-reductie nastreven.

Het wordt hier óók hoog tijd voor een waarschuwingssticker, met die zwarte randen. Voor de makkelijk te beïnvloeden potentiële koper. Op ieder meer dan gemiddeld milieuonvriendelijk product zo’n direct zichtbare waarschuwing: ‘EXTRA SLECHT VOOR ONS MILIEU’. Zoals voor inferieure kleding, die én niet gerecyceld én niet verbrand mag worden en dan maar in de woestijn van Chili wordt gedumpt. Of voor een doorsnee laptop, waarvan maar weinig consumenten weten dat bij de productie van één exemplaar zoveel gif vrijkomt dat je 2000 zwembaden met water nodig hebt om dit gif te verdunnen.

Hoe lang zal het duren voordat de grote reclamebureaus selectief hun klanten op maatschappelijke bijdrage gaan werven en niet meer EXTRA SLECHT zijn VOOR ONS MILIEU? Misschien als zij straks, net als ieder ander bedrijf, geacht worden over de door hen gerealiseerde duurzaamheid te rapporteren in het kader van de Green Deal. En dat duurt niet meer zo lang.